دانستنی های دوچرخه

آشنایی با اجزای تشکیل دهنده لاستیک دوچرخه

Tyre-Section

آشنایی با اجزای تشکیل دهنده لاستیک دوچرخه

در حقیقت لاستیک دوچرخه از جمله قطعات اصلی و کاربردی در دوچرخه بوده که خود از چندین بخش متفاوت تولید گردیده است.

بنابراین در این مقاله شما را با بخش های مختلف لاستیک دوچرخه آشنا کرده تا دراین راستا شناخت دقیق تری از لاستیک داشته باشیم.

ساختمان لاستیک

این بخش، ساختار اصلی لاستیک را ایجاد می‌کند. که  با عنوان بدنه لاستیک هم شناخته شده است.

این قسمت که معمولا از رشته‌ های بافته شده از جنس نایلون ساخته می‌ شود، تحت زاویه ۴۵ درجه نسبت به روکش سطحی لاستیک قرار گرفته است.

درواقع  این زاویه و نحوه قرار ‌گیری، منجر به بالا رفتن استحکام لاستیک خواهد شد.

البته لازم به ذکر است، ساختمان لاستیک در تراکم‌ های مختلف بافته می ‌شود.

ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که لاستیک‌های منعطف ‌تر، مقاومت غلتشی کمتری داشته و آسیب پذیر تر هستند.

در مقابل لاستیک‌ هایی که در ساختار آن ‌ها از رشته‌ هایی ضخیم ‌تراستفاده شده ولی تعداد رشته‌ ها کمتر است، که منجر به مقاومت بیشتر و انعطاف کمتر این لاستیک‌ ها می‌شود.

و اما جهت سنجش تراکم رشته‌ ها از واحدی به نام رشته بر اینچ یا TPI (Thread Per Inch)‎  استفاده

می شود و معمولا عدد ایده‌ آل برای TPI برابر ۶۷ بوده  که علاوه بر مقاومت و استحکام لازم، انعطاف و مقاومت غلتشی مناسبی را خواهد داشت.

آج

هرچه تعداد وعمق آج‌ ها بیشتر باشد، مقاومت غلتشی و تعادل لاستیک بیشتر می گردد و در نتیجه سرعت دوچرخه کاهش می یابد.

بنابراین شناخت درستی از انواع آج‌ ها، در انتخاب درست لاستیک  نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.

ساختار لبه لاستیک

منظور از لبه لاستیک، مکانی بوده که لاستیک روی طوقه چرخ سوار می‌شود.

درواقع فشار هوای درون لاستیک  کمک می کند  تا لبه‌ های لاستیک کاملا روی طوقه قراربگیرند.

لبه‌های لاستیک در دو نوع تاشو و تانشدنی تقسیم بندی می گردد.

لبه‌های تاشو عموما از مواد انعطاف پذیری مانند کولار، نایلون و یا آرامید ساخته می‌شوند.

در حالی که در ساخت لبه‌های تا نشدنی معمولا از ترکیباتی نظیر استیل استفاده شده که موجب وزن بیشترلاستیک در مقایسه با لبه ‌های تاشو گردیده است.

جنس لاستیک

در اكثر تايرها از یک نوع لاستیک استفاده می ‌شود، اما لاستیک های نرم چسبندگی بيشتری دارند، درحالی ‌كه لاستیک های سخت دوام بيشتری خواهند داشت.

و اما گونه دیگر از لاستیک ها به صورت ترکیبی تولید می شوند. به این صورت که یک لاستیک نرم برای

سطح بيرونی بوده كه با زمين در تماس است و از لاستیک سخت بين آج ‌ها و پوشش تايراستفاده می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 5 =